• Peykanielaheh@gmail.com
  • ۰
    سبد خرید
      هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
    ۰
    سبد خرید
      هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.

    معنی و عیب یابی HTTP 503

    معنی و عیب یابی HTTP 503

    خطای HTTP 503 یکی از محبوب ترین پیام های خطا در شبکه جهانی وب است. تقریباً هر کاربر اینترنتی با این کد وضعیت روبرو شده است. در برخی موارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که صفحه را مجدداً بارگیری کنید، اما این همیشه کار نمی کند: برای ناپدید شدن پیام خطای 503 به چیزی بیش از چند بار تازه کردن پنجره مرورگر نیاز دارد.

    مهم نیست که از دسکتاپ، تبلت یا گوشی هوشمند استفاده می کنید، کد وضعیت 503 روشی است که سرور برای اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان از در دسترس نبودن سرویسی است که می خواهند به آن دسترسی پیدا کنند (سرویس در دسترس نیست). این مقاله توضیح می دهد که چه چیزی باعث نمایش پیام خطا می شود و چه راه حل هایی برای کاربران و اپراتورهای سرور در دسترس است.

    معنی و عیب یابی HTTP 503

    کد خطا 503 یکی از چندین کد وضعیت است که یک سرور می تواند برای پاسخ به درخواست های HTTP از مشتریان، مانند مرورگرهای وب، استفاده کند. با انجام این کار، به مشتری اطلاع می دهد که آیا درخواست با موفقیت پردازش شده است یا اینکه آیا مراحل بیشتری از سمت مشتری برای تکمیل پردازش مورد نیاز است. 503 یکی از کدهای HTTP است که هر گونه خطای سمت سرور را اعلام می کند که از پردازش درخواست جلوگیری می کند. سپس پیام ارسال شده “سرویس در دسترس نیست” خواهد بود که به مشتری اطلاع می دهد که سرور به طور موقت در دسترس نیست. یک مقدار متناظر در فیلد «Retry-After» در سربرگ پاسخ HTTP می‌تواند برای تعیین اینکه در زمان دیگری درخواست قابل پردازش باشد، استفاده شود.

    جمله بندی دقیق پیام خطا می تواند کمی متفاوت باشد، همانطور که لیست زیر از برخی از انواع رایج نشان می دهد:

    • کد وضعیت خطای HTTP 503
    • HTTP 503
    • خطای HTTP 503
    • خطای شماره 503. خدمات در دسترس نیست
    • خطای 503
    • خطای سرور HTTP 503
    • خطای 503 سرویس در دسترس نیست
    • سرویس HTTP /1.1 در دسترس نیست
    • خطای در دسترس نبودن سرویس 503
    • سرویس 503 به طور موقت در دسترس نیست
    • سرویس در دسترس نیست – DNS خراب است
    • خطای 503 به حداکثر تعداد موضوعات برای سرویس رسیده است

    چه زمانی خطای HTTP 503 (سرویس در دسترس نیست) رخ می دهد؟

    یک خطای HTTP 503 همیشه زمانی رخ می‌دهد که سرور نتواند منابع درخواستی را در زمانی که مشتری درخواست می‌کند، تحویل دهد. تقریباً سه دلیل ممکن برای این وجود دارد:

    1. سرور تحت مراقبت قرار می گیرد، مانند به روز رسانی، ایمن سازی پایگاه های داده یا ایجاد نسخه پشتیبان و بنابراین در طول این فرآیندها به اینترنت متصل نمی شود.
    2. سرور بیش از حد بارگذاری شده است، به این معنی که درخواست‌های بیشتری نسبت به توانایی خود دریافت می‌کند. به همین دلیل است که با پیغام خطا پاسخ می دهد. دلایل زیادی برای ایجاد اضافه بار وجود دارد: اغلب افزایش غیرمنتظره در ترافیک دلیل آن است، اما همچنین زمانی که یک پروژه وب به رشد خود ادامه می دهد، اگر منابع به طور همزمان ارتقا پیدا نکنند، می تواند باعث اضافه بار شود. دلایل احتمالی دیگر حملات بدافزار/هرزنامه و همچنین برنامه‌های کاربردی وب یا سیستم مدیریت محتوا نادرست برنامه‌ریزی شده است.
    3. در موارد نادر، پیکربندی نادرست سرور DNS در سمت سرویس گیرنده (رایانه یا روتر) ممکن است منجر به پیام خطای HTTP 503 شود. ممکن است خود سرور DNS انتخابی موقتاً مشکل داشته باشد، که سپس در درخواست HTTP پیام “سرویس در دسترس نیست” را نشان می دهد.
    معنی و عیب یابی HTTP 503

    معنی و عیب یابی HTTP 503 : نحوه عیب یابی خطاهای HTTP 503

    خطای 503 هم برای بازدیدکنندگان و هم برای اپراتورهای پروژه وب آزاردهنده است. به خصوص اگر کاربر نیاز به استفاده سریع از این سرویس داشته باشد، اما دسترسی به سایت امکان پذیر نباشد، مشکل ساز است: به عنوان مثال، اگر می خواهید یک تراکنش بانکی انجام دهید یا یک ایمیل ارسال کنید. همچنین، کاربرانی که به برنامه‌های وب یا سرویس‌های ابری مانند بازی‌های مرورگر، راه‌حل‌های آفیس، پلتفرم‌های ذخیره‌سازی یا ابزارهای پروژه متکی هستند، نمی‌خواهند منتظر باشند تا حضور دوباره در وب در دسترس باشد.

    اپراتورهای مسئول پروژه وب مربوطه باید به دنبال عیب یابی باشند. از یک طرف، عدم دسترسی به سرویس به ناچار منجر به نارضایتی کاربران و از دست دادن ترافیک می شود. از سوی دیگر، اگر پیام های خطای HTTP 503 خیلی مکرر رخ دهد، می تواند منجر به کاهش رتبه موتور جستجو شود.

    خطای 503: راه حل هایی برای کاربران مشتری

    اگر می خواهید از طریق مرورگر به یک پروژه وب دسترسی داشته باشید و در نهایت کد وضعیت 503 را دریافت کنید، معمولاً دلیل دقیق آن به شما گفته نمی شود. یک استثنا (همانطور که قبلاً ذکر شد) کار تعمیر و نگهداری است که توسط اپراتور وب سایت برنامه ریزی شده است و بنابراین معمولاً با صفحه خطای 503 سفارشی نشان داده می شود. این صفحه اغلب اطلاعاتی در مورد مدت زمان غیرقابل دسترس بودن سایت ارائه می دهد. اگر نشانه ای وجود ندارد که خطای HTTP 503 نتیجه تعمیر و نگهداری است، می توانید سعی کنید مشکل را حل کنید.

    حل مشکل “سرویس در دسترس نیست” با ترفندهای زیر.

    راه حل 1: به روز رسانی صفحه

    این امکان وجود دارد که سرور نتواند به درخواست HTTP به درستی پاسخ دهد. در این مورد، ممکن است کافی باشد صفحه را رفرش کنید تا خطای HTTP 503 برطرف شود. برای انجام این کار، به سادگی بر روی دکمه refresh در کنار نوار آدرس مرورگر خود کلیک کنید یا از کلید [F5] یا کلید ترکیبی [Ctrl] + [R] استفاده کنید.

    راه حل 2: رایانه، روتر و غیره خود را مجدداً راه اندازی کنید یا سرور DNS خود را تغییر دهید

    قبلاً گفته شده است که دلیل خطای 503 می تواند به دلیل مشکل در سرور DNS باشد. در بیشتر موارد، این مورد با پیام خاص «سرویس در دسترس نیست – DNS Failure» نشان داده می‌شود که نشان‌دهنده پیکربندی معیوب DNS سیستم یا روتر است و همچنین نشان می‌دهد که مشکل فنی در سرور DNS انتخاب شده وجود دارد. در حالی که می‌توانید سناریوی اول را با راه‌اندازی مجدد دستگاه خود حل کنید، مشکل دومی را می‌توانید با انتخاب یک سرور DNS دیگر به طور مؤثرتری برطرف کنید.

    راه حل 3: بعداً از وب سایت بازدید کنید

    اگر ابتکار عمل را به دست گرفتید و بعد از تلاش‌های به‌روزرسانی، راه‌اندازی مجدد و پیکربندی سرور DNS هنوز موفق نشدید، بهتر است صفحه را ببندید و بعداً دوباره امتحان کنید. از آنجایی که علت عدم دسترسی اغلب ترافیک بیش از حد است، با بستن صفحه بار روی سرور را کاهش خواهید داد. با تلاش مجدد بعدا، سرور امیدوار است تثبیت شود و بتواند تمام درخواست های HTTP را به دلخواه پردازش کند. البته در مواردی که صفحات خطای 503 به دلیل تعمیر و نگهداری باشد، اما اپراتور از طریق صفحه خطای خاصی از این موضوع مطلع نمی شود، همین امر صدق می کند.

    راه حل 4: تماس با مدیر یا پشتیبانی وب سایت

    اگر یک وب‌سایت برای مدت طولانی در دسترس نیست، ممکن است مفید باشد که با سرپرست یا پشتیبانی مربوطه در صورت موجود بودن تماس بگیرید. این ممکن است به شما کمک کند در مورد دلایل مشکل HTTP 503 و وضعیت فعلی عیب‌یابی اطلاعات کسب کنید.

    عیب یابی HTTP 503: گزینه هایی از اپراتورهای سرور

    به عنوان یک اپراتور وب سایت، به نفع شماست که خطاهای HTTP 503 را در سریع ترین زمان ممکن برطرف کنید یا حتی سعی کنید از وقوع آنها جلوگیری کنید. در غیر این صورت این امر منجر به نارضایتی کاربران، از دست دادن ترافیک و جریمه شدن توسط ماشین های موتورهای جستجو می شود.

    همیشه نمی توان از بروز خطاها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، اگر سرور شما موقتاً به دلیل تعمیر و نگهداری پروژه شما خاموش شود. با این حال، با طراحی جذاب صفحات خطا، شما این فرصت را دارید که بازدیدکنندگان خود را در مورد شرایط مربوط به زمان خرابی آگاه کنید. علاوه بر این، زمانی که بتوانید مدت زمان نگهداری را تخمین بزنید مفید است زمانی را مشخص کنید که سایت شما دوباره در دسترس باشد. نکات و ترفندهای بیشتر برای مقابله با کد خطای 503 را می توان در پاراگراف های زیر مشاهده کرد:

    راه حل 1: منابع میزبانی لازم را در نظر داشته باشید

    ترافیک احتمالاً بزرگترین مشکل در مورد مشکل HTTP 503 است. از یک طرف یکی از مهمترین اهداف جذب هرچه بیشتر بازدیدکننده است اما از طرف دیگر افزایش بازدیدکننده باعث بارگذاری بیش از حد سرور و در نتیجه افزایش احتمال خطای 503 می شود. بنابراین بسیار مهم است که یک دید کلی از تعداد کاربران داشته باشید و منابع میزبانی را به موقع افزایش دهید تا از ثبات طولانی مدت اطمینان حاصل شود. اگر پروژه های وب را اجرا می کنید که به شدت به رویدادهای فصلی وابسته هستند، مانند فروشگاه های آنلاین برای خرید کریسمس، باید راه حل میزبانی را انتخاب کنید که امکان افزایش موقت ظرفیت سرور را فراهم می کند.

    راه حل 2: نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید

    اگر نرم‌افزارهای مخرب و هرزنامه‌ها خطاهای 503 را راه‌اندازی می‌کنند، باید فوراً با ارائه‌دهنده هاست خود تماس بگیرید و برای حل مشکل با آنها همکاری کنید. برای جلوگیری از چنین سناریوهایی، باید از همان ابتدا به امنیت پروژه وب خود توجه زیادی داشته باشید. شرایط ارائه دهنده شما نقش مهمی ایفا می کند – میزان حفاظتی که دریافت می کنید به بسته سرور انتخابی بستگی دارد. به عنوان مثال، همیشه باید از نرم افزارهای به روز استفاده کنید و به روز رسانی های موجود را در اسرع وقت وارد کنید. در غیر این صورت، برنامه های قدیمی با آسیب پذیری های شناخته شده به سرعت به دروازه ای برای هکرها تبدیل می شوند.

    راه حل 3: خطاهای برنامه نویسی را شناسایی و رفع کنید

    یکی دیگر از دلایل خطای HTTP 503 ایجاد شده توسط سرور می تواند این باشد که پروژه وب یا نرم افزار مدیریت محتوا به درستی برنامه ریزی نشده است. به عنوان مثال، وردپرس به دلیل طولانی بودن زمان بارگذاری، در برابر خطاهای 503 بسیار آسیب پذیر است. این می تواند ناشی از تعداد زیاد تلاش برای دسترسی به پایگاه داده یا پلاگین های بد برنامه ریزی شده باشد، که باعث می شود CMS عملکردهای بیشتری را انجام دهد، اما اغلب همزمان روند را کاهش می دهد. اگر افزونه های زیادی را ادغام کنید، همین امر صدق می کند. راه حل این است که افزونه های مشکل ساز را فیلتر کنید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را غیرفعال کنید.

    معنی و عیب یابی HTTP 503

    ترجمه شده توسط سایت دریای شرق از سایت
    کپی بدون ذکر نام و لینک سایت دریای شرق ممنوع است !

    About The Author