TLD چیست ؟
از مارس 2013 ثبت دامنه های سطح بالای جدید (nTLD) مانند .expert، .miami، .business یا .guru در بالای پسوندهای کلاسیک مانند .com یا .org امکان پذیر بوده است. در ابتدا فقط نامهای دامنه عمومی (.com، .net، .org) یا دامنههای کد کشور (.de، .us، .es) موجود بود و اکنون تعداد پسوندهای منحصربهفرد که موضوعات و مناطق مختلف را پوشش میدهند تقریباً به 1000 رسیده است. سایر برنامه های افزودنی موجود حوزه هایی مانند ورزش، تجارت، گردشگری و تجارت را پوشش می دهند. مزیت این است که نام های دامنه کوتاه تر و دقیق تر اکنون در دسترس هستند که برای کاربر و همچنین موتور جستجو مفید هستند.
TLD چیست ؟ چرا دامنه های جدید معرفی می کنیم؟
اینترنت در حال رشد و رشد است و افزایش تعداد وب سایت ها به این معنی است که آدرس های اینترنتی بیشتر و بیشتری در حال برداشتن هستند. جستجو برای نام دامنه مناسب با پایان .com یا .org به طور فزاینده ای دشوار می شود. چندی پیش، زمانی که آدرس های کوتاه و مختصر دیگر در میان TLD های رایج (مانند shoes.com) در دسترس نبود، باید به دنبال جایگزین می گشتید.
نامهای دامنه طولانیتر و همچنین پیچیدهتر شدند (مانند buyshoes.com). جایگزین ها شروع به مضحک تر شدن کردند (مانند buysupercheapshoes.com یا supercheapshoeshop24.com). از آنجایی که تقریباً همه دامنههای دارای حق معقول در حال استفاده بودند، ICANN (شرکت اینترنتی برای نامها و شمارههای اختصاصیافته) تصمیم به معرفی پسوندهای جدید گرفت.
اینفوگرافیک زیر نشان می دهد که چرا این مرحله ضروری بود:
با بیش از 127 میلیون ثبت، پایان دامنه .com یکی از محبوب ترین TLD ها است و پس از آن .cn برای چین و .de برای آلمان قرار دارد. تعداد زیادی از این آدرسهای اینترنتی در آینده نزدیک رزرو خواهند شد و بنابراین تصمیم ICANN برای معرفی دامنههای سطح بالای جدید است.
TLD چیست ؟ معرفی TLD های جدید
هدف این بود که با ایجاد این پسوندهای دامنه جدید، انتخاب بیشتری فراهم کنیم. بسیاری از TLDهای عمومی جدید در سالهای 2000 و 2004 راه اندازی شدند و در سال 2008 قوانین کلی کاهش یافت. از این تاریخ تقریباً هر اصطلاحی تا زمانی که الزامات ICANN را برآورده کند و خیلی شبیه به TLD موجود نباشد، امکان تبدیل شدن به TLD را دارد. اکنون شرکت ها به لطف این گزینه های جدید، امکانات متعددی برای انتخاب دامنه های مختصر و واضح برای وب سایت های خود دارند. به جای Countrygolfclub.com اکنون می توان country.golf یا country-golf.club را داشت که برای کاربر و موتور جستجو جذاب تر است.
نقش ICANN
ICANN توزیع دامنه نامها و آدرسهای منحصربهفرد را به صورت آنلاین هماهنگ میکند و عمدتاً مسئول پیادهسازی دامنههای جدید است. این سازمان غیرانتفاعی، واقع در کالیفرنیا، اولین TLDهای عمومی جدید را در سال 2013 معرفی کرد. از آن زمان، موارد جدید به صورت هفتگی اضافه شده است. چندین سال طول می کشد تا همه دامنه های برنامه ریزی شده منتشر شوند. منتقدان بر این باورند که ICANN با اضافه کردن تعداد زیادی پسوند دامنه، یک سیستم ناپایدار ایجاد می کند. ICANN در واقع باید بتواند حدود 5000 دامنه را قبل از اینکه DNS (سرور نام دامنه) با گزینهها بارگیری کند، پیادهسازی کند.
مزیت TLD های جدید
بزرگترین مزیت nTLD ها (دامنه های سطح بالای جدید) امکاناتی است که ایجاد می کنند: بسیاری از نام ها و فرم های کوتاه شده سال ها پیش در میان TLD های قدیمی پیدا شدند. به جای اختصارات نامشخص یا ترکیبی از کلمات به هم پیوسته، اکنون می توان از پسوندهای مختصر استفاده کرد. مزایای nTLD در یک نگاه:
- مکان نشان داده شده از طریق پسوند دامنه (به عنوان مثال www.blue-hotel.berlin)
- موضوع سایت را منعکس می کند (به عنوان مثال www.women.shoes)
- با دامنه متمایز کننده از رقابت خود جلوتر باشید
- به صورت آنلاین قابل مشاهده تر باشید، مشتریان بالقوه بیشتری دریافت کنید
- یک نام دامنه حرفه ای پیشرفته دریافت کنید
- آن را به یاد ماندنی کنید، آن را ملموس و کوتاه تر کنید
- برای فعالیت شما یک هویت محلی باشد: آن را در نام دامنه خود نمایش دهید
- در نام دامنه خود اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی هستید ارائه دهید
TLD چیست ؟ دامنه های جدید سطح بالا و سئو
سؤالی که اغلب مطرح میشود این است که آیا Google با دامنههای جدید متفاوت از دامنههای کلاسیک مانند .org و .com رفتار میکند و آیا انتخاب دامنه بر رتبهبندی نتایج جستجو تأثیر دارد یا خیر. اتفاق نظر این است که در حال حاضر برای گوگل تفاوتی ندارد.
استثنائاتی وجود دارد که بر الحاقات خاص منطقه ای و کشوری تأثیر می گذارد. در ایالات متحده یک دامنه .us بهتر از دامنه .es رتبه بندی می شود. برعکس، یک دامنه .es نسبت به دامنه .us در اسپانیا ترجیح داده می شود. به گفته کارشناسان سئو، انتخاب دامنه تاثیری بر رتبه موتور جستجو ندارد. این حتی زمانی که یک کلمه کلیدی مرتبط در پسوند وجود دارد (به عنوان مثال .app یا .shop) نیز صادق است.
TLD های جدید چیست؟
لیست دامنه های جدید در حال حاضر طولانی است و روز به روز در حال افزایش است. ارزش آن را دارد که به سایت ارائه دهنده نگاهی بیندازید تا ببینید چه دامنه هایی قبلاً ثبت شده اند و کدام ها هنوز در راه نیستند. هر ارائهدهنده دامنه اجازه ثبت هر آدرسی را نمیدهد، و قانونی که در اینجا باید رعایت شود این است: “اول آمده، اولین خدمت”. دامنه های جدیدی از حوزه های زیر وجود دارد:
اصطلاحاتی که یک موضوع یا پیشنهاد را توصیف میکنند: دامنههای عمومی جدید میتوانند شامل اصطلاحات روزمره مانند ورزش، کسبوکار، اجتماعی و غیره باشند. برنامههای افزودنی که حوزه تجاری (.travel، .science، .photography، .club) یا موضوعات (.work، .help، را تبلیغ میکنند. .party) از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.
اصطلاحات اینترنتی معمولی: اصطلاحات آنلاین معمولی مانند .website، .site یا .online نیز اغلب درخواست می شوند.
مناطق یا ایالتها: علاوه بر دامنههای خاص کشور مانند .us یا .es، دامنههای محلی مانند .oh.us (اوهایو) یا .ca.us (کالیفرنیا) نیز وجود دارد که نشاندهنده یک ایالت خاص است.
محبوب ترین دامنه های سطح بالا در اینفوگرافیک زیر فهرست شده اند:
آیا هنگام انتخاب محدودیت وجود دارد؟
اگرچه انتخاب بسیار بزرگ است، اما محدودیتهایی وجود دارد، به این معنی که مالک وبسایت همیشه نمیتواند دامنه انتخابی خود را خریداری یا رزرو کند. این اصل در مورد TLD های کلاسیک نیز صدق می کند. صاحبان وب سایت باید به قوانین تعیین شده توسط رجیستری دامنه مربوطه پایبند باشند. هر سازمانی که دامنه ها را اختصاص می دهد قوانین و الزامات مختلفی را تعیین می کند که صاحبان دامنه موظف به رعایت آنها هستند. پسوندهای دامنه متشکل از مکان های منطقه ای معمولاً تنها زمانی انتخاب می شوند که شرکت در آن مکان خاص مستقر باشد.
قانون علامت تجاری نیز نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برندهای محافظت شده و نام های رسمی شرکت فقط در اختیار شرکت مربوطه و دارنده حقوق است. بسیاری از شرکتهای بزرگ بینالمللی مانند اپل، بیامو یا گوگل بهزودی به لطف دامنههای سطح بالای جدید، میتوانند از دامنههای خود (.google، .apple، .bmw.) استفاده کنند.
چگونه می توانم یک TLD جدید ایمن کنم؟
هنوز همه دامنه های جدید منتشر نشده اند. به بسیاری از آنها قبلاً تاریخ و شرایط عرضه داده شده است و برخی دیگر در تاریخ نامعلومی منتشر خواهند شد. بسته به وضعیت دامنه، امکانات مختلفی برای ضبط نام مورد نظر شما با یکی از پسوندهای متعدد وجود دارد.
پیش رزرو (پیش سفارش غیر الزام آور)
اگر اطلاعاتی در مورد انتشار دامنه داده نشده است، می توانید ابتدا نام مورد نظر خود را بدون هیچ گونه تعهدی برای خرید پیش خرید کنید. این توسط IONOS به صورت رایگان ارائه شده است. به محض تعیین تاریخ و شرایط شروع nTLD، ارائه دهنده با مشتری در تماس است. سپس مشتری می تواند تصمیم بگیرد که آیا می خواهد دامنه را رزرو کند (توافق نامه الزام آور) یا از نام آن صرف نظر کند.
پیش ثبت نام (رزرو الزامی)
اگر تاریخ شروع دامنه جدید مشخص شده باشد، قیمت ها و شرایط ثبت نام تعیین می شود. قیمت ها بسته به ارتباط متفاوت است، درست مانند TLD های کلاسیک. سپس مشتریان می توانند دامنه مورد نظر خود را که الزام آور است رزرو کنند. در این برهه از زمان، بسیاری از دامنه های رزرو شده دوباره در دسترس قرار می گیرند، اگر دیگر هیچ علاقه ای وجود نداشته باشد.
ثبت
کسانی که دامنه ها را خریداری می کنند، می توانند مجموعه ای از nTLD ها را در سایت ارائه دهنده خود پیدا کنند. پس از انتشار برنامه افزودنی، nTLD ها می توانند مانند معمول ثبت شوند.
TLD چیست
ترجمه شده توسط سایت دریای شرق از سایت
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت دریای شرق ممنوع است !