ماهی مرکب حلال است یا حرام؟
این سوالی است که شاید زیاد پرسیده نشده باشد، اما پاسخ به آن جالب است. ببینید، برخی می گویند ماهی مرکب حلال است، زیرا تنها راه صید آنها این است که آنها را در اقیانوس تور کنید و سپس در اسرع وقت (بدون هیچ رنجی غیر ضروری) آنها را بکشید.
از سوی دیگر، برخی دیگر ادعا میکنند که در طول مسیر قبل از رسیدن به مقصد با مقدار زیادی آلایندهها و مواد شیمیایی تماس پیدا میکنند که باعث حرام شدن آنها میشود. حق با کیست؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.
آیا ماهی مرکب حلال است؟
بله ماهی مرکب حلال است. به خاطر روشی است که آنها صید می شوند. می بینید، وقتی یک ماهی مرکب را در اقیانوس صید می کنید، هیچ رنج بی موردی وجود ندارد. از آنجایی که خیلی سریع انجام می شود و هیچ دردی در طول یا بعد از آن احساس نمی شود، می توان آن را حلال دانست.
در اوایل اسلام، مردم خرچنگ و موجودات مشابه را میخوردند، زیرا به جز تور از ابزار دیگری برای شکار این موجودات اطلاعی نداشتند.
در اسلام چطور است ؟
ماهی مرکب واقعا حلال است. در واقع ذبیحه است، یعنی به روش صحیح ذبح شده است. اگر دیدید که گوشت ماهی مرکب قرمز است یعنی ذبیحه بوده است.
اگر به قرآن و روایات نگاه کنیم، می بینیم که خوردن هر غذایی که حرام خاصی ندارد، اشکال ندارد.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«کسی که مگسی را بکشد، ثواب آزادی یک برده را دارد. و هر کس آنها را به راههایی که خدا از آن نهی کرده است بکشد، عذاب دارد. (بخاری)
همچنین باید به یاد داشته باشیم که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ غذایی را لعنت نمی کرد. او همیشه دعا می کرد که مردم هر چه می خواهند بخورند تا زمانی که حرام نباشد.
اگر در رستوران یا جای دیگری غذا می خورید که می گویند آن غذا حلال است، مطمئن شوید که رایج ترین روش های طبخ غذا شامل حرام نمی شود.
چرا حلال است؟
به خاطر نحوه گیر کردن آن است. ماهی مرکب با استفاده از تور در اقیانوس صید می شود. این امر به همراه ماهی مرکب جانوران دریایی زیادی را می گیرد، بنابراین تنها انتخاب آنها این است که همه چیز را در تور بکشند. اما اگر آنها بتوانند از روش دیگری استفاده کنند که شامل کشتن (یا حتی گرفتن) دیگر موجودات دریایی نباشد، بهتر است.
همچنین اگر دیدید که گوشت ماهی مرکب قرمز است یعنی ذبیحا (درست ذبح شده) بوده است. اگر دیدی خونی نیست یعنی ماهی مرکب ذبیحه نبوده است.
آیا مسلمانانی وجود دارند که عقیده دارند ماهی مرکب حرام است؟
چرا برخی می گویند ماهی مرکب حرام است؟
دو دلیل برای این وجود دارد:
1) آلاینده ها و مواد شیمیایی که از طریق توری کردن آنها در اقیانوس به سیستم آنها وارد می شوند.
2) مواد شیمیایی و آلاینده هایی که از طریق مصرف ماهی آلوده یا ماهی مرکب خام و زنده به بدن آنها نفوذ می کند.
عدم وجود دلیل اول به معنای اشتباه این افراد است. من تقریباً مطمئن هستم که هیچ راهی برای گرفتن بدن ماهی مرکب بدون ایجاد درد وجود ندارد (حتی اگر آنها را در اقیانوس بگیرید)، بنابراین استدلال آنها نامعتبر است. آنها ممکن است ادعا کنند که این به این دلیل است که آنها گوشتخوار هستند، اما توجه داشته باشید که آنها با خوردن ماهی هایی که با همان روش صید می شوند موافق نیستند. بنابراین به نظر می رسد که این یک استدلال کاملاً احساسی است و نه چیز دیگری.
با توجه به دلیل دوم، می توان به نحوه مصرف این ماهی ها و ماهی مرکب آلوده توسط این افراد نگاه کرد. آنها به هیچ وجه آنها را نمی پزند (حداقل، نه زمانی که می توانند). زیرا آنها خوردن هر چیزی را که با حالت نجس (مثلاً در حال حرکت) وارد بدن شما شود، حرام می دانند.
بنابراین، اگر ماهی را مستقیماً از دریا بخورید، بدیهی است که نجس است زیرا هنوز زنده است.
اما اگر آن را به صورت زنده مصرف نکنید (با تمیز کردن و پختن آن)، دیگر نمی توان از این استدلال استفاده کرد (اگرچه برخی از افراد این دلیل را برای نخوردن ماهی بیان می کنند).
همین استدلال در مورد ماهی مرکب نیز صدق می کند. اگر آنها را زنده بخورید یا در حالی که هنوز در دهان شما می چرخند، حلال است.
اگر تا زمانی که آنها زنده هستند آنها را نخورید و به چیزی که ممکن است آلوده باشد (مانند دستان شما) دست نزده اید، تنها مشکل این است که جوهر آنها را مصرف کنید. به هر حال، همه موجودات دریایی در داخل خود جوهر دارند و اساساً هنوز بخشی از موجودی است که شما مصرف می کنید.
اما این اتفاق بسیار بعید است. زیرا جوهر نمی تواند وارد سیستم شما شود زیرا شما قبلاً آن را بلعیده اید و قبل از اینکه بتواند با معده شما تماس پیدا کند آن را می کشد. تنها راهی که جوهر می تواند وارد بدن شما شود این است که آن را نپزید یا تمیز نکنید. در این صورت، شما ماهی نجس می خورید، نه ماهی مرکب نجس.
آیا ماهی مرکب در شیعه حلال است؟
علمای شیعه می گویند ماهی مرکب حلال است. آنها آن را مجاز می دانند زیرا هیچ دلیل قطعی بر حلال نبودن آن وجود ندارد (هیچ حدیث یا آیه قرآنی آن را منع کرده است). اما باز هم فقط در مواقع اضطراری اجازه مصرف ماهی مرکب را می دهند که منبع غذایی دیگری وجود نداشته باشد.
آیا ماهی مرکب حلال حنفی است؟
حنفی ها می گویند حلال است. این به دلیل نحوه دستگیری آنها (بدون رنج غیر ضروری) و نحوه آماده سازی آنها (با روش های ذبیحه) است.
آیا ماهی مرکب اسلامقا حلال است؟
این یک واقعیت است که مرکب و موجودات مشابه از نظر اسلام مجاز هستند.
اسلامقا می گوید:
«الحمدلله. عده ای پرسیده اند که اگر خرچنگ و سایر حیوانات دریایی در آب جوش بیافتند، خوردن آنها از نظر قرآن و سنت جایز است؟ در شرع هیچ نصی مبنی بر حرام بودن آن وجود ندارد، پس تا زمانی که شرائط ذبح گوشت رعایت شده باشد، جایز است.
آیا ماهی مرکب در سلفی حلال است؟
رایج ترین نظر در محافل سلفی در این مورد حلال بودن آن است.
صحابه (اصحاب پیامبر) خشاراق (ماهی مرکب) و دیگر موجودات دریایی را می خوردند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «کسی که خشاراق بخورد، ثواب آزاد کردن بنده را دارد». (صحیح الجامع بخاری، شماره 6610؛ نیز رجوع کنید به صحیح الجامع، 5662).
آیا ماهی مرکب حلال سیستانی است؟
هیچ دلیل صریحی در قرآن و روایات نهی از آن وجود ندارد و به همین دلیل است که برخی از سیستانی ها می گویند:
جایز است (چون هیچ اشاره ای به ممنوعیت آن نشده است). پس ماهی مرکب از نظر سیستانی حلال است.
نتیجه: آیا خوردن ماهی مرکب حلال است یا حرام؟
در قرآن و روایات هیچ منع مستقیمی برای خوردن ماهی مرکب وجود ندارد. پس اگر درست تهیه شده باشد حلال است.
ترجمه شده توسط سایت دریای شرق از سایت
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت دریای شرق ممنوع است !