استراتژی چند دامنه برای سئو
احتمالاً با خواربارفروشیهای زنجیرهای Albertsons و Safeway آشنایی دارید، اما ممکن است کمی تعجب آور باشد که متوجه شوید هر دو متعلق به یک شرکت هستند – Albertsons. ظاهر خارجی به عنوان شرکت های جداگانه با هویت مستقل یک ترفند بازاریابی هوشمندانه است. وانمود کردن “رقابت” به این معنی است که مهم نیست مشتری کدام یک از این دو فروشگاه را انتخاب کند: سود به یک شرکت سرازیر می شود.
علاوه بر تمرکز سود، تسلط مشترک این دو برند بر بازار نیز مزیت دیگری است. اگر یکی از این دو مورد رسوایی جدی قرار گیرد یا به دلیل یک کمپین تبلیغاتی ناموفق توجه منفی را به خود جلب کند، دیگری بیتأثیر میماند.
با یک استراتژی دامنه چندگانه، شرکت ها رویکرد مشابهی را به صورت آنلاین دنبال می کنند. با افزایش تسلط بر بازار، ریسک ها به حداقل می رسد، مشتریان حس انتخاب دارند و سود در یک مکان همگرا می شود. در ادامه بخوانید تا بدانید این دقیقا چگونه کار می کند و چگونه می توانید از چندین دامنه به طور سودآور استفاده کنید.
ارتباط بین محتوا، دامنه و موتورهای جستجو چیست؟
استراتژی چند دامنه یک رویکرد پیشرفته برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) با استفاده از دامنه های متعدد است. در سئوی چند دامنه، مانند سایر سئوها، اصل “محتوا پادشاه است” اعمال می شود. برای درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد یک استراتژی دامنه چندگانه می شود، ابتدا نگاهی به نحوه اتصال محتوا، دامنه ها و موتورهای جستجو بیندازیم.
به طور معمول، محتویات یک وب سایت تحت یک دامنه واحد وجود دارد. به عنوان مثال، یک وب سایت با دامنه “example.com” را تصور کنید. محتویات آن معمولا ساختار یافته است و می توان از طریق URL های مربوطه به آن دسترسی داشت. ربات های موتورهای جستجو در درجه اول URL ها را می خزند و محتوای آنها را فهرست می کنند.
راه اندازی چند دامنه منجر به ارزیابی کاملا متفاوت توسط موتورهای جستجو می شود. یک موتور جستجو تمام محتوای یک دامنه را به عنوان متعلق به یکدیگر در نظر می گیرد. در مقابل، چندین دامنه حاکی از جدایی واضح از محتوا است. اگر می خواهید از محتوای توزیع شده در چندین دامنه بهره مند شوید، به یک استراتژی محتوای چند دامنه ای پیچیده نیاز دارید.
استراتژی چند دامنه برای سئو : محتوای وب را با دایرکتوری ها ساختار دهید
دایرکتوری ها دامنه را دنبال می کنند و به اصطلاح “path” را تشکیل می دهند. در اصل، این دایرکتوری ها شبیه به دایرکتوری های موجود در هارد دیسک کامپیوتر شما هستند. در اینجا نمونه ای از URL لوگوی یک سایت نمونه آورده شده است.
- پس از دامنه، دایرکتوری “images” قرار می گیرد که فایل “logo.png” در آن ذخیره می شود: example.com/images/logo.png
استراتژی چند دامنه برای سئو : محتوای وب را با پیوندهای دائمی ساختار دهید
معمولاً بیشتر محتوای یک وب سایت بزرگتر به صورت فایل های جداگانه در فهرست ها وجود ندارد. در عوض، محتوا توسط یک فرآیند پویا تولید می شود. به عنوان مثال، از یک پایگاه داده بارگیری می شود و بر اساس یک الگو تجسم می شود. به هر قطعه از محتوا یک URL ثابت اختصاص داده شده است – به نام “permalink”. در اینجا چند نمونه از ساختارهای پیوند دائمی ممکن است.
- پیوند ثابت حاوی عنوان مقاله است: example.com/multiple-domain-strategy
- پیوند ثابت حاوی عنوان مقاله “multiple-domain-strategy” و دسته “article” است:example.com/article/multiple-domain-strategy
- پیوند ثابت حاوی عنوان مقاله و تاریخ انتشار “2020/02” است: example.com/2020/02/multiple-domain-strategy
- و غیره، که به موجب آن اشکال مخلوط نیز امکان پذیر است.
استراتژی چند دامنه برای سئو : ساختار محتوا در سطح دامنه با تنظیمات چند دامنه
تا کنون، ما راههایی را برای ساختار محتوای وب در زیر دامنه بررسی کردهایم. همانطور که می بینید، رویکردهای مختلفی وجود دارد. با این حال، در برخی موارد، توزیع محتوای وب در چندین دامنه منطقی است. به این می گویند راه اندازی چند دامنه.
به عنوان یک قاعده، استفاده از راه اندازی چند دامنه، پیچیدگی کل سیستم را افزایش می دهد. قبل از اینکه متعهد شوید، رویکرد باید به خوبی در نظر گرفته شود. این یک تصمیم استراتژیک است. مهمتر از همه، سئوی چند دامنه ای باید از همان ابتدا مورد توجه قرار گیرد. بنابراین انگیزه استفاده از دامنه های متعدد چیست؟
استراتژی چند دامنه برای سئو : از زیرساخت فنی سفارشی شده با راه اندازی چند دامنه استفاده کنید
یک دامنه معمولاً توسط یک سرور واحد ارائه می شود. در موارد خاص، ممکن است بخواهید بخش هایی از یک وب سایت را با سیستم های مستقل پیاده سازی کنید. یک وب سایت شرکتی را تصور کنید که علاوه بر صفحات آموزنده، دارای یک فروشگاه آنلاین و وبلاگ است. اگر یک سیستم واحد مرکزی برای سه منطقه استفاده شود، تنگناها به سرعت آشکار می شوند. بهتر است این سه حوزه را جداگانه مدیریت کنیم. یک رویکرد قابل اجرا به شرح زیر است که در آن از سه حوزه استفاده می شود:
- صفحات ثابت برای وب سایت شرکت: www.example.com
- وردپرس برای وبلاگ: blog.example.com
- Magento برای فروشگاه آنلاین: shop.example.com
هر یک از این سیستم ها کاملاً با کار در دست سازگار هستند و به طور جداگانه حفظ می شوند. اگر می خواهید یکی از سیستم ها را بهینه کنید، بقیه تحت تأثیر قرار نمی گیرند. علاوه بر این، سیستم های فردی را می توان بدون مشکل بر روی سرورهای مختلف میزبانی کرد. مزیت اداری با نیاز به اجرای یک سئوی چند دامنه ای هماهنگ جبران می شود. در غیر این صورت، در مورد رتبهبندی سایتها و ارائه خارجی برند با خطر مواجه میشوید.
استراتژی چند دامنه برای سئو : گروه های محتوا را در سایت ها با راه اندازی چند دامنه تقسیم کنید
برخی از وب سایت ها حاوی حجم وسیعی از محتوا هستند. اگر رابطه بین گروه های محتوا ضعیف باشد، سازماندهی مستقل آنها منطقی است. به عنوان مثال، یک وب سایت خبری بزرگ و چند زبانه را تصور کنید. ویراستاران مستقل بر نسخههای زبانها یا کشورهای مختلف نظارت میکنند. نسخه ها از نظر محتوا یا ساختار محتوا شبیه یکدیگر نیستند. راه اندازی چند دامنه زیر در اینجا مناسب است:
- صفحه اصلی، به طور خودکار کاربران را به صفحه اصلی نسخه مناسب هدایت می کند: www.example.com
- نسخه آلمانی: de.example.com
- نسخه انگلیسی: en.example.com
- آنالوگ برای زبان های دیگر
ممکن است با استفاده از زیر دامنه های خاص زبان از ویکی پدیا آشنا باشید. با این حال، در مقالههای ویکیپدیا، یک ویژگی خاص در رابطه با سئوی چند دامنهای وجود دارد: یک مقاله به یک زبان باید به همان مقاله در تمام نسخههای زبان دیگر پیوند داشته باشد. برای درک این موضوع، از ویژگی hreflang عنصر پیوند استفاده می شود. این به رباتهای موتور جستجو میگوید که محتوای تحت دامنههای مختلف یک محتوا را در زبانهای مختلف نشان میدهد.
بیایید به یک مثال پایانی نگاه کنیم. با WordPress.com هر کسی می تواند وب سایت وردپرس خود را ایجاد کند. به صورت رایگان میزبانی می شود و می توان آن را به عنوان یک وبلاگ یا وب سایت اداره کرد. هر نمونه اضافه شده وردپرس تحت زیر دامنه خود ایجاد می شود، به عنوان مثال “example.wordpress.com”. در اینجا، زیر دامنه ها از نقطه نظر سئو انتخاب مناسبی هستند. اگر اینها به جای آن زیر دایرکتوری ها بودند، سایت های میزبانی شده در نتایج جستجو رقابت می کردند.
استراتژی چند دامنه برای سئو : یک استراتژی دامنه چندگانه با راه اندازی چند دامنه پیاده سازی کنید
در سطح فنی، هسته استراتژی یک دامنه چندگانه از دو جزء تشکیل شده است:
- محتوای هدفمند را در چندین سایت تحت دامنه های مختلف توزیع کنید.
- محتوا را پیوند دهید یا تغییر مسیرهای خاصی را بین محتواها تنظیم کنید.
برای موتورهای جستجو، این ساختاری را ایجاد می کند که فراتر از یک دامنه واحد گسترش می یابد. اگر به درستی اجرا شود، این منجر به مزایای رتبه بندی تعیین کننده می شود. اگر سایت های جداگانه حاوی کلمات کلیدی مشابه باشند، ممکن است بر صفحه اول SERP ها تسلط داشته باشند. با استفاده از کلمات کلیدی مختلف می توان جایگاه های خاصی را اشغال کرد.
نکته مهم در اینجا این است که فقط محتوای میزبانی شده از طریق دامنه ها برای سئو حساب می شود. فقط محتوای ایندکس شده در رتبه بندی دامنه گنجانده شده است. برخلاف تصور رایج، هیچ مزیت فوری سئو در هدایت چندین دامنه به یک دامنه اصلی وجود ندارد. با این وجود، میتواند منطقی باشد که پارکینگ دامنه را انجام دهید که از تایپسکوت و اقدامات مشکوک مشابه جلوگیری میکند.
استراتژی چند دامنه برای سئو : دامنه های مناسب را برای استراتژی چند دامنه خود انتخاب کنید
ما تمایل داریم از اصطلاحات “دامنه” و “زیر دامنه” به طور مستقیم استفاده کنیم. حتی با نگاه کردن به نام، می توانیم ارتباط واضحی بین “example.com” و “sub.example.com” ببینیم. با این حال، از دیدگاه یک موتور جستجو، این دامنههای مستقل هستند. جدول زیر شرایط سلسله مراتب دامنه را نشان می دهد:
Fully Qualified Domain Name (FQDN) | Top-Level Domain (TLD) | Second-Level Domain (SLD) | Third-Level Domain (Subdomain) |
---|---|---|---|
sub.example.com. | com | example | sub |
برای یک استراتژی دامنه های چندگانه، می توان از دامنه های سطح دوم مختلف نیز استفاده کرد. مورد دوم حاکی از یک جدایی بصری واضح است و بنابراین تأثیر متفاوتی بر ادراک ما دارد. استفاده از زیر دامنه ها یا دامنه های سطح دوم مزایا و معایب مختلفی را ارائه می دهد. تأثیرات مورد نظر برای سئو در هنگام انتخاب دامنه تعیین کننده است. در اینجا یک مرور کلی از راه حل های ممکن برای دو سایت نمونه آورده شده است:
کاربرد | With sub-director | با ساب دامنه | با TLD جایگزین | با SLD جایگزین |
---|---|---|---|---|
Online shop for example.com | example.com/shop/ | shop.example.com | example.shop | exampleshop.com |
English language version for example.com | example.com/en/ | en.example.com | example.en | example.en |
استراتژی چند دامنه برای سئو : چه زمانی دنبال کردن یک استراتژی چند دامنه منطقی است؟
یک استراتژی دامنه چندگانه در موارد زیر مفید است:
- به عنوان بخشی از یک استراتژی بلند مدت سئو زمانی که سایر تکنیک های سئو تمام شده اند.
- برای موقعیت بهتر یک برند به جای یک سایت واحد.
- برای دستیابی به تسلط کلمه کلیدی در صفحه اول SERP.
- برای گسترش به بازارهای جدید، چه از نظر جغرافیایی و چه با محصولات جدید.
نتایج چندگانه با رتبه بالا در SERP ها احتمال کلیک کاربر بر روی یکی از نتایج را افزایش می دهد. علاوه بر این، یک شبکه دامنه در برابر تغییرات در الگوریتم های موتورهای جستجو مقاوم تر است. یک جریمه احتمالی تنها بر یکی از سایت ها تأثیر می گذارد.
دو روش برای استفاده از استراتژی چند دامنه
برای استفاده از استراتژی چند دامنه، ابتدا به چندین دامنه نیاز داریم. اما آنها را از کجا می آورید؟ در اصل، چهار راه برای به دست آوردن دامنه برای سئوی چند دامنه وجود دارد:
- ایجاد یک زیر دامنه به عنوان بخشی از یک دامنه اصلی (دامنه سطح دوم، SLD)
- ثبت دامنه جدید
- ثبت SLD منقضی شده
- SLD موجود (ثبت شده) را خریداری کنید
هر کدام مزایا و معایبی دارند. ما در اینجا این موارد را برای شما خلاصه کرده ایم:
دامنه | مزایا | معایب |
---|---|---|
زیر دامنه | کنترل کامل؛ در دسترس بودن تضمین شده؛ (از نظر بصری تابع دامنه اصلی است). | دامنه از ابتدا شروع می شود. (از نظر بصری تابع دامنه اصلی) |
ثبت SLD جدید | کنترل کامل؛ استفاده از TLD جدید | دامنه از صفر شروع می شود |
ثبت SLD منقضی شده | بک لینک های بالقوه ارزشمند | ممکن است از قبل بارگذاری شده باشد |
SLD ثبت شده را خریداری کنید | نام کامل؛ بک لینک های بالقوه ارزشمند | می تواند بسیار گران باشد؛ می توان از قبل بارگذاری کرد |
از میکروسایت ها برای استراتژی دامنه های متعدد استفاده کنید
راه اثبات شده برای پیاده سازی استراتژی چند دامنه، ساخت چندین میکروسایت است. میکروسایت یک نوع وب سایت با تمرکز محدود بر روی یک محصول خاص است. هر یک از میکروسایت ها برای یک جایگاه خاص، مخاطب یا کلمات کلیدی بهینه شده است. سپس پیوندها از صفحات میکروسایت ها به سایت اصلی واقعی ایجاد می شود. این منجر به پتانسیل تسلط بر SERP برای کلمات کلیدی انتخاب شده می شود.
می توانید ایجاد یک میکروسایت را به یک فریلنسر یا یک آژانس بسپارید. با این حال، این ممکن است هزینه های قابل توجهی برای ایجاد وب سایت داشته باشد. یک گزینه ارزان تر، خدمات طراحی MyWebsite از IONOS است. از طرف دیگر، میکروسایت خود را با MyWebsite Builder ایجاد کنید.
در هر صورت، مطمئن شوید که میکروسایت شما دارای گواهینامه SSL معتبر است. همچنین، مطمئن شوید که یک برچسب متعارف برای همه محتوا تنظیم شده است تا از محتوای تکراری و جریمه شدن گوگل جلوگیری شود.
از ریدایرکت ها برای استراتژی چند دامنه استفاده کنید
به جای ایجاد میکروسایت ها تحت چندین دامنه، یک رویکرد مستقیم تر، خرید سایت های موجود از جمله دامنه های آنها است. بهتر است سایت ها یا دامنه هایی با رتبه بندی قوی برای کلمات کلیدی جالب انتخاب کنید. هنگام استفاده از ریدایرکت های 301، URL های خاص سایت های خریداری شده به صفحات سایت اصلی هدایت می شوند. موتورهای جستجو به 301 تغییر مسیرها احترام می گذارند و “link juice” را منتقل می کنند. رتبه سایت اصلی برای کلمات کلیدی جدید بهبود می یابد.
این رویکرد نیاز به برنامه ریزی و ظرافت زیادی دارد. اگرچه در اصل امکان تغییر مسیر کل دامنه یک سایت خریداری شده به یک سایت اصلی وجود دارد، اما باید از این امر اجتناب شود. نگه داشتن محتوای قابل نمایه سازی در یک دامنه خریداری شده و تغییر مسیر فقط URL های خاص امیدوارکننده تر است. نیل پاتل، کارشناس موتورهای جستجو، خاطرنشان می کند که وقتی محتوای قدیمی دامنه را جایگزین می کنید، پیوند پیوند به طور فزاینده ای از بین می رود.
نمونه هایی از استراتژی چند دامنه
در زیر نمونههایی از استراتژیهای دامنه چندگانه مورد استفاده توسط سازمانهای بزرگتر را مورد بحث قرار میدهیم.
مدیریت اپل آیدی
عبارت جستجوی «apple id» را در گوگل جستجو کنید. همانطور که می بینید، صفحه اول نتایج جستجو تحت سلطه اپل است. سه دامنه اپل نشان داده شده است:
دامنه | توضیح | نوع دامنه |
---|---|---|
appleid.apple.com | Microsite برای مدیریت Apple ID | Subdomain |
support.apple.com | صفحات پشتیبانی پورتال راهنمای اپل | Subdomain |
www.apple.com | صفحات مدیریت حساب اپل شاپ | Second Level Domain (SLD) with www subdomain |
ساخت سایت وردپرسی
هنگامی که جستجوی Google برای “wordpress” انجام می دهید، تصویر مشابهی ظاهر می شود. صفحه اول SERP ها تحت سلطه دامنه های مختلف متعلق به اکوسیستم وردپرس است:
خرید املاک و مستغلات از Zillow / Trulia در ایالات متحده آمریکا
یک مثال مکرر از استراتژی موفقیت آمیز چند دامنه ای از گروه املاک و مستغلات Zillow در ایالات متحده است. این شرکت موفق شد دو برند خود “Zillow” و “Trulia” را در صفحه اول SERPs برای جستجوی Google “real estate usa” قرار دهد. بنابراین، شانس خوبی وجود دارد که بازدیدکننده روی یکی از پیوندهای برند کلیک کند. یک برد-برد برای گروه!
نتیجه
یک استراتژی چند دامنه می تواند منطقی باشد اما نیاز به تلاش و برنامه ریزی دارد. از آنجایی که این یک استراتژی بلند مدت است، برای شرکت های بزرگتر مناسب تر است. در زیر خلاصه ای از مزایا و معایب این دو رویکرد شرح داده شده است. توجه داشته باشید که آنها به هیچ وجه متقابل نیستند. در عوض، یک استراتژی دامنه چندگانه میتواند شامل میکروسایتهای خریداریشده و خودساخته باشد. بسته به مورد استفاده خاص، می توان از پیوند و تغییر مسیر استفاده کرد.
استفاده از چند دامنه | مزایا | عیب |
---|---|---|
ساخت میکروسایت ها | کنترل کامل | مفصل، گران قیمت |
استفاده از redirects | از Link Juice موجود استفاده می کند | نیاز به حساسیت زیادی دارد، گران است |
استراتژی چند دامنه برای سئو
ترجمه شده توسط سایت دریای شرق از سایت
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت دریای شرق ممنوع است !