• Peykanielaheh@gmail.com
  • ۰
    سبد خرید
      هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
    ۰
    سبد خرید
      هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.

    روانشناسی رنگ قرمز

    روانشناسی رنگ قرمز

    در روانشناسی رنگ، قرمز قوی ترین احساسات را در بین هر رنگی برمی انگیزد.این در حالی است که رنگ های سرد مانند سبز و آبی به طور کلی صلح آمیز و آرامش بخش در نظر گرفته می شوند، قرمز گرم ترین و متناقض ترین رنگ ها در نظر گرفته می شود. در واقع، این رنگ آتشین بیش از هر رنگ دیگری تداعی عاطفی متضاد دارد: قرمز با شور و عشق و همچنین قدرت و خشم مرتبط است.

    در زیر برخی از رایج‌ترین احساسات و ویژگی‌هایی که رنگ قرمز می‌تواند تحریک کند، آورده شده است.

    خطر و هشدار

    قرمز به دلیل طول موج بلندش، یکی از قابل مشاهده ترین رنگ ها در طیف رنگی است (پس از زرد). توانایی آن در جلب فوری توجه مردم دلیلی است که اغلب برای هشدار دادن به مردم در مورد خطر قریب الوقوع استفاده می شود. فکر کنید: علائم ایست، آژیرها، ماشین های آتش نشانی و چراغ های راهنمایی قرمز.

    رنگ قرمز برای انتقال خطر به صورت غیر تحت اللفظی نیز استفاده می شود. برخی از مثال‌ها عبارتند از استفاده از عبارت “در قرمز” برای توصیف ضرر مالی یا “پرچم قرمز” برای نشان دادن اینکه مشکلی با یک فرد یا موقعیت اشتباه است.

    • مردم تمایل دارند رنگ قرمز را با احساسات منفی و خطرناک مرتبط کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که رنگ آن به رنگ آتش، خون و گاهی اوقات حیوانات سمی یا خطرناک است.

    هیجان و انرژی

    این رنگ محرک با هیجان نیز همراه است.

    مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض یا پوشیدن قرمز می تواند برخی از اثرات فیزیکی زیر را ایجاد کند:

    • فشار خون بالا
    • متابولیسم افزایش یافته است
    • افزایش ضربان قلب
    • افزایش تعداد تنفس

    همه این تغییرات فیزیولوژیکی به طور طبیعی باعث افزایش سطح انرژی شما می شود.

    • همچنین شناخته شده است که این رنگ با افزایش متابولیسم، اشتهای شما را افزایش می دهد، به همین دلیل است که رنگ قرمز در رستوران ها بسیار محبوب است.

    روانشناسی رنگ قرمز

    روانشناسی رنگ قرمز

    پرخاشگری

    در سراسر فرهنگ ها، مردم به طور شهودی رنگ قرمز را با مفهوم خشم مرتبط می دانند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد هنگام عصبانیت به دلیل افزایش جریان خون، صورتشان قرمز می شود، این رابطه منطقی است

    • تصور می‌شود که عبارت «دیدن قرمز» بر اساس ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با عصبانیت است، از جمله قرمزی صورت و گردن، که ناشی از افزایش فشار خون است.

    تسلط

    فقط خلق و خو و احساسات نیست که رنگ قرمز می تواند تاثیر بگذارد. در عرصه ورزش، پوشیدن رنگ قرمز نیز می تواند شانس شما را برای برنده شدن افزایش دهد.

    در المپیک 2004 آتن، به شرکت کنندگان در چهار رشته ورزشی – بوکس، کشتی یونانی-رومی، کشتی آزاد و تکواندو – به طور تصادفی لباس قرمز یا آبی اختصاص داده شد. هر چهار مسابقه، شرکت کنندگان قرمزپوش در مبارزات بیشتری پیروز شدند

    بسیاری فکر می کنند این نتایج به دلیل ارتباط بین قرمز و تسلط درک شده است. به عنوان مثال، پوشیدن لباس قرمز ممکن است باعث شود ورزشکار احساس تسلط داشته باشد و عملکرد تهاجمی‌تری داشته باشد. از طرف دیگر، ورزشکاران قرمزپوش ممکن است به عنوان تهاجمی‌تر، مسلط‌تر و احتمال بیشتری برای برنده شدن در یک رقابت فیزیکی نه تنها توسط حریفان، بلکه توسط داوران نیز دیده شوند.

    دلیل هر چه باشد، واضح است که ورزشکاران قرمزپوش نسبت به حریفان خود برتری قابل توجهی دارند. (شاید به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران، از جمله تایگر وودز بزرگ، هنگام مسابقه لباس قرمز می پوشند.)

    شور و اشتیاق

    اما قرمز همیشه نشانه خطر و پرخاشگری نیست. شاید تعجب آور نباشد که قرمز با اشتیاق، عشق و میل نیز مرتبط است. این ارتباط می تواند توضیح دهد که چرا افرادی که قرمز می پوشند توسط جنس مخالف به طور مداوم جذاب تر ارزیابی می شوند.

    قدرت

    قرمز همچنین می تواند نشان دهنده قدرت باشد، رابطه ای که در سراسر جامعه امروزی یافت می شود. “کراوات قدرت” که توسط تجار در سراسر جهان پوشیده می شود، به طور سنتی، قرمز است. و “فرش قرمز” مقدس را فراموش نکنید که فقط برای معتبرترین افراد مشهور و برجسته پهن شده است.

    به عقیده برخی، این ارتباط با قدرت و ثروت دلیلی است که زنان مردانی را که لباس قرمز پوشیده اند بسیار جذاب می دانند.

    روانشناسی رنگ قرمز

    ترجمه شده توسط سایت دریای شرق از سایت verywellmind
    کپی بدون ذکر نام و لینک سایت دریای شرق ممنوع است !

    روانشناسی رنگ قرمز

    About The Author